menu Newsletter Subskrybcja Nowe szkolenia polecamy polecamy
Znajdujesz się: www.szkolenia.com.pl » artykuły » Certyfikaty PMP i IPMA - certyfikacja (...)


Certyfikaty PMP i IPMA - certyfikacja menedżerów projektów informatycznych

Każdy projekt informatyczny to skomplikowana sieć zależności i powiązań. Pod prostym pojęciem kierowania projektem rozumie się zarządzanie jego integralnością, zakresem, kosztami, czasem, ryzykiem, jakością, komunikacją, zamówieniami oraz zasobami ludzkimi. W każdym z tych obszarów wykorzystuje się metody i techniki, które sprawdzają się w kierowaniu przedsięwzięciami. Ważne jest, by uczestniczący w projektach menedżerowie, oprócz wieloletniej praktyki, mieli wiedzę z tego zakresu. Pomocne w jej zdobyciu mogą być szkolenia z zarządzania projektami. Organizacje zajmujące się tematyką zarządzania projektami stworzyły programy certyfikacji, których celem jest obiektywna ocena wiedzy i kompetencji zawodowych menedżera projektu. Certyfikaty te są honorowane przez większość dużych firm i instytucji rządowych na całym świecie. Coraz powszechniej, także u nas, wymagają ich klienci od wykonawcy danego przedsięwzięcia.

Z pieczątką PMP

Osoba ubiegająca się o certyfikat Program Project Management Professional (PMP) stworzony przez Project Management Institute (PMI) musi spełniać ustalone wymogi dotyczące wykształcenia i doświadczenia zawodowego, a podczas egzaminu testowego wykazać się akceptowalnym poziomem wiedzy o zarządzaniu projektami i zrozumieniem stosowanych w nim metod. Zdobywca tytułu Project Management Professional jest zobowiązany do przestrzegania Kodeksu Postępowania Profesjonalnego Szefa Projektu i do wypełnienia warunków Programu Doskonalenia Zawodowego. Certyfikat wydaje się na trzy lata. Oczywiście, można go przedłużyć, ale trzeba zebrać wcześniej 60 punktów. Dostaje się je np. za napisanie artykułu, wygłoszenie wykładu na konferencji, za prowadzenie projektów, czyli zdobywanie doświadczenia i kontynuowanie pracy project managera. Jeśli brakuje nam kilku punktów, można uzyskać roczną karencję na ich uzyskanie.

Są dwie kategorie certyfikacji PMI. W pierwszej kandydat do tytułu PMP musi mieć dyplom wyższej uczelni oraz doświadczenie zawodowe obejmujące 4500 godzin pracy przy: inicjowaniu, planowaniu, realizacji, kontroli i zamykaniu projektu. Godziny te muszą być "wypracowane" przez co najmniej trzy lata w okresie sześciu lat bezpośrednio poprzedzających zgłoszenie do certyfikacji - warunek ten jest oceniany na podstawie Formularza Weryfikującego Doświadczenie, w którym kandydat podaje daty projektów i liczbę poświęconych na nie godzin (w statystyce liczą się projekty, które nie nakładają się na siebie). Poza tym kandydat musi udokumentować udział w minimum 35 godzinach szkoleń na temat: jakości, zakresu, czasu, kosztów projektu, zarządzania zasobami ludzkimi, komunikacji, zaopatrzenia, szacowania ryzyka i kierowania integracją projektu. Nie ma tu ograniczeń dotyczących czasu bądź miejsca szkolenia. Mogą to być kursy czy warsztaty organizowane zarówno przez prywatne, jak i państwowe placówki edukacyjne.

Druga kategoria certyfikacji PMI nie wymaga od kandydatów do tytułu PMP dyplomu wyższej uczelni, muszą oni natomiast udokumentować, że przepracowali zawodowo przy zarządzaniu projektami w wymienionych wcześniej pięciu grupach procesów minimum 7500 godzin. Daty projektów wymienione w Formularzu Weryfikującym Doświadczenie muszą wskazywać, że kandydat ma w sumie co najmniej 5-letnie doświadczenie w zarządzaniu projektami na przestrzeni ośmiu lat bezpośrednio poprzedzających zgłoszenie.

Świadectwa kompetencji wg IPMA

W systemie certyfikacji IPMA opracowanemu przez International Project Management Association są cztery poziomy certyfikacji: od najniższego D - Certificated Project Management Practitioner, przez C i B, do najwyższego A - Certificated Projects Director. Na poziomie D wymagana jest jedynie wiedza, na pozostałych oceniane są kompetencje project managera, rozumiane jako suma wiedzy z zarządzania projektami, doświadczenia i osobistej postawy. Certyfikacja składa się z trzech etapów. W pierwszym osoba ubiegająca się o certyfikat wypełnia arkusz samooceny. Drugi etap to formalny egzamin (poziomy D i C) lub raport nt. projektu (A i B). Proces certyfikacji kończy wywiad z kandydatem.

źródło: www.pckurier.pl
  1. drukuj
« strona główna | archiwum » « poprzedni | następny »