menu Newsletter Subskrybcja Nowe szkolenia polecamy polecamy
Znajdujesz się: www.szkolenia.com.pl » artykuły » Jak oceniać pracowników, by nie budzić (...)


Jak oceniać pracowników, by nie budzić konfliktów

Ocena pracy naszych współpracowników to zadanie wymagające przygotowania. Często jest prowadzona przez kadrę kierowniczą lub dział hr, samych pracowników i współpracowników ocenianego.

Dobrze zaplanowana ocena pracowników to przede wszystkim wybór odpowiedniej metody oceniania i ustalenie kryteriów oceny.  Od tego wyboru zależy czy w trakcie procesu oceny i po nim napotkamy przeszkody, czy będzie ona przebiegła w sposób płynny i efektywny. Ewaluacja pracownika to proces, który może przynieść zarówno szkody dla firmy jeśli jest błędnie wdrożona, jak i wymierne korzyści, jeśli jest prawidłowo wdrożona.


Ocena pracownika powinna być jasno opisana, miarodajna i maksymalnie dostosowana do firmy oraz do ocenianych pracowników. Skupiać się na elementach, które wskażą nam jak najlepiej wykorzystać potencjał ocenianego pracownika, dla potrzeb firmy i dla jego własnego rozwoju. W czasie oceny warto wziąć pod uwagę perspektywę ocenianego oraz pamiętać o funkcji oceny – ewaluacyjnej i rozwojowej.


Jak oceniać pracowników, by zwiększyć ich skuteczność?

Jeśli chcemy uniknąć sytuacji konfliktowych warto poinformować obie strony o celu tej oceny. Najczęściej, jeśli osobą, która będzie oceniana nie zna celu, w jakim przeprowadzana jest ocena, ma najczarniejsze myśli-zakłada, że będę zwolnienia, że będą zmiany. I każdy z nasz ma wewnątrz siebie naturalną reakcją obroną na ocenę siebie i swoje pracy.
Dlatego ważna jest informacja dla obu stron – PO CO OCENA Pracowników – jest przeprowadzono, jakie obowiązują kryteria oceny, co jest branie pod uwagę w trakcie oceny.


Jak oceniać, by nie budzić konfliktów?

W całym procesie oceny ważny jest feedback. Oceniany pracownik powinien wiedzieć jakie cechy, umiejętności są brane pod uwagę, czy pracuje dobrze i w jakim kierunku może się jeszcze rozwijać.  Feedback czyli konstruktywna informacja zwrotna polega na udzielaniu informacji zwrotnej pracownikowi na temat efektów jego pracy.
• Zanim zaczniesz komunikować informację zwrotną zastanów się jaki cel chcesz osiągnąć.
• Uczciwie przyznaj jakie są Twoje intencje.
• Zwracaj się bezpośrednio do osoby
• Wyrażaj ocenę bezpośrednio po zaistniałym zachowaniu
• Oceniaj zachowanie a nie osobę
• Bądź konkretny
• Opisuj zachowanie
• Nie formułuj pochopnych wniosków
• Unikaj publicznej oceny
• Nie oceniaj aspektów
• Nie formułuj pochopnych wniosków
• Unikaj publicznej oceny
• Nie oceniaj aspektów, na które oceniany nie ma wpływu
• Skup się na „tu i teraz”, a nie „w ogóle”
• Jasno formułuj swoje oczekiwania
• Skup się na korzyści, jaką informacja może dać osobie ocenianej

Ewaluacja pracownika to proces, do którego trzeba się należycie przygotować. Ocena pracowników, która została przeprowadzona w sposób prawidłowy otwarty i jasny dla stron, które w niej brały w niej udział na pewno przyniesie wymierne efekty dla firmy i samych pracowników. Ocena powinna być jasna, miarodajna, pracownik powinien otrzymać informację zwrotną dotyczącą jego pracy. W ten sposób z pewnością jego lojalność wzrośnie, a manager otrzyma bardziej wymierne efekty oceny w postaci bardzo cennych dla firmy informacji. 
Zapraszamy na warsztat szkoleniowy OCENA PRACOWNIKA

Beata Kubicius
Ekspert - Manager ds. szkoleń
Żródło: https://superszkolenia.pl



  1. drukuj
« strona główna | archiwum » « poprzedni | następny »