menu Newsletter Subskrybcja Nowe szkolenia polecamy polecamy
Znajdujesz się: www.szkolenia.com.pl » artykuły » „Najważniejsza jest jakość”


„Najważniejsza jest jakość”

Aby zachować ciągły rozwój organizacji konieczne jest nieustanne szkolenie jej pracowników z nowych technik, metod i koncepcji. W wielu firmach inżynierowie jakości przejmują role liderów i trenerów wewnętrznych wpływając na rozwój pozostałych pracowników i następnie na ich oddziaływanie na funkcjonowanie procesów, w których uczestniczą. Inżynierowie jakości i inżynierowie procesów powinni cechować się ugruntowaną podstawową wiedzą w zakresie jakości i produktywności, metrologii oraz elementów zarządzania.

Z myślą o nich właśnie powstało szkolenie Certyfikowany Specjalista ds. Jakości TQMsoft. (szkolenie CSJ organizowane prze TQMsoft odbywa się 14-17 kwietnia i 5-8 maja oraz 2-5 czerwca i 22-25 czerwca 2009). Szkolenie ma na celu ugruntowanie podstawowej wiedzy w szerokim zakresie zarządzania jakością, dając (solidne) podstawy do dalszego doskonalenia w wybranym już zakresie. W przypadku większych firm szkolenie może służyć wyrównaniu poziomów wiedzy inżynierów w opisanym powyżej zakresie.

Szkolenia w zakresie jakości mogą przyjmować postać formalnych i nieformalnych kursów, tych prowadzonych na dużą skalę - obejmujących cały zakład i tych mniejszych – doraźnych – przeznaczonych dla specjalistów z wybranych zagadnień. W obu przypadkach TQMsoft pomaga organizacjom osiągnąć założony cel, jakim jest podnoszenie kwalifikacji pracowników, tak aby jak najlepiej, poprzez swoje projekty, wpłynęli na wyniki ekonomiczne organizacji. Niektóre korporacje posiadają wewnętrzne działy szkoleń i rozwoju z milionowymi budżetami, dla których pracują dziesiątki trenerów wewnętrznych i zewnętrznych. W wielu jednak przypadkach, organizacje korzystają z firm zewnętrznych, po to aby w razie doraźnych większych lub mniejszych potrzeb (np. przygotowanie do auditów klienckich lub nagłe problemy zw. z produkcją ) wesprzeć się odpowiednimi specjalistami.

TQMsoft prowadzi duże całoroczne programy szkoleniowe dla swoich Klientów, obejmując nierzadko kursami większość pracowników - od menedżerów, przez inżynierów, po operatorów i personel biurowy. Tego typu programy są dopasowywane do potrzeb każdego przedsiębiorstwa indywidualnie na podstawie wcześniej przeprowadzonego rozpoznania i ustaleń z kierownictwem dot. określenia dokładnego celów do osiągnięcia i sposobów ich osiągnięcia.

Dla zaawansowanych Uczestników i specjalistów powstał program ekspercki Akademia TQMsoft, który pomoże zdobyć i usystematyzować wiedzę oraz ją zweryfikować adekwatnym egzaminem by wreszcie zwieńczyć całość Certyfikatem Eksperta w danej dziedzinie. Program obejmuje sześć zakresów tematycznych.

Dobrze zorganizowane projekty doskonalące powinny zawierać element szkoleniowy. Liderzy projektów zobligowani są zapewnić członkom zespołów projektowych możliwość zdobycia różnych umiejętności i wiedzy potrzebnej do zakończenia projektu sukcesem, czyli wymiernych korzyści dla firmy.

Każdy proces rozwoju i szkoleń, niezależnie od jego skali składa się z sześciu podstawowych faz:
1. Identyfikacja Klienta
2. Określenie potrzeby szkolenia
3. Zaprojektowanie programu szkolenia
4. Ustalenie programów i przygotowanie materiałów szkoleniowych
5. Przeprowadzenie szkolenie
6. Ocena efektywności wdrożenia
7. Utrzymanie korzystnych rezultatów

W niektórych metodologiach ten sposób postępowania znany jest jako CADDIEM – od pierwszych liter angielskich opisów poszczególnych faz (w skrócie: Customer identification, Assess, Design, Develop, Implement, Evaluate, Maintain). Metoda ta przedstawiana jest i stosowana m.in. przez Amerykańską Organizację Jakości (American Society for Quality - ASQ).

Analiza potrzeb
przy szkoleniach na dużą skalę jest zawsze etapem znaczącym i niekrótkim. Dobrze przeprowadzona w efekcie przyczyni się do oszczędności czasu i pieniędzy na nieefektywne lub nieodpowiednie szkolenia. Do tego typu działania może być wykorzystana metoda Rozwinięcia Funkcji Jakości (Quality Function Depleyment - QFD), tzw. Dom Jakości (szkolenie „Rozwinięcie funkcji jakości QFD” organizowane odbędzie się 3 lutego oraz 6 maja 2009).

Kolejnym krokiem jest zaprojektowanie programu szkolenia i przygotowanie materiałów. Program szkolenia naturalnie wynika z potrzeb Klienta. Określane są cele szkolenia oraz sposób, w jaki zostaną one osiągnięte podczas prowadzenia szkoleń. Tematy wymagające ekspertów i profesjonalnych trenerów powinny być prowadzone przez doświadczone i specjalistyczne firmy – partnerów programu. Po zrealizowanym szkoleniu, bądź serii szkoleń konieczne (w nawiązaniu do metody ADDIE- skrócona wersja CADDIEM) jest przeprowadzenie oceny efektywności. Ta faza bardzo silnie referuje z fazą określania potrzeb. Na podstawie porównania tego co osiągnęli Uczestnicy szkolenia z założeniami ustalonymi w punkcie drugim można określić efektywność szkolenia.

Wiele istotnych informacji można uzyskać na szkoleniu Badanie Zadowolenia Klienta (szkolenie „Badanie Zadowolenia Klienta” organizowane przez TQMsoft odbędzie się 21 stycznia i 4 kwietnia 2009).

Efektywność można mierzyć na wielu poziomach:

Reakcji po szkoleniu - jakie odczucia mają Uczestnicy szkolenia (TQMsoft prowadzi analizę poprzez przeprowadzenie ankiety oceny jakości szkolenia wśród Uczestników)

Uczenia się
- co Uczestnicy zapamiętali (TQMsoft prowadzi analizę poprzez przeprowadzenie ankiety oceny jakości szkolenia wśród Uczestników)

Zachowania
- czy Uczestnicy się zmienili (określane przez analizowanie postępów Uczestników na stanowisku pracy przez ich przełożonych)

Organizacji - czy jest wpływ na otoczenie Uczestnika (rozległe badanie czynników na które szkolenie/szkolenia miały wpływ pośredni: morale pracowników, jakość produktu, obroty , itp)

Stopy zwrotu - czy jest bezpośredni efekt finansowy (Six Sigma kładzie nacisk na aspekty finansowe projektów doskonalących , prowadzonych m.in. podczas szkoleń).

 (źródło: Quality Enginer – Second Edition – ASQ Handbock – second edition 2006, R.Berger, D.Benbow, A. Elshennawy, H. Walker)

TQMsoft
prowadząc profesjonalne szkolenia i kursy przyczynia się do osiągania najtrwalszych wyników swoich Klientów, u których kładzie się nacisk na stałe pogłębianie wiedzy i naukę. Bardzo często szkolenia uzupełniane są konsultacjami, z których telefonicznie i e-mailowo korzystają Uczestnicy szkoleń. Szkolenia powinny być niezmiennym składnikiem działalności każdej firmy, zapraszamy więc do korzystania z naszych usług.

(źródło: Jack Welch w dorocznym liście do udziałowców (Roczny Raport GE 1996r.).

Zespół TQMsoft
  1. drukuj
« strona główna | archiwum » « poprzedni | następny »