menu Newsletter Subskrybcja Nowe szkolenia polecamy polecamy
Znajdujesz się: www.szkolenia.com.pl » artykuły » Szkolenia językowe metodą ‘e-learning’ (...)


Szkolenia językowe metodą ‘e-learning’

Zastosowanie metody ‘e-learning’ w szkoleniach językowych pozwala na połączenie ze sobą dwóch sprzecznych względem teorii zarządzania pojęć jak wysoka jakość i niższa cena usług. Nowa metoda szkolenia jest również odpowiedzią na wiele problemów związanych ze szkoleniami językowymi skierowanymi do pracowników. Pozwala na opracowanie skuteczniejszych systemów zdobywania wiedzy i kontroli postępów. Jakość.

Jakość jest pojęciem decydującym o szansie powodzenia przedsiębiorstwa. Zarządzanie jakością obejmuje wszystkie obszary działalności firmy, w tym szkolenia pracowników. Obecna sytuacja na rynku polskim zmierza w kierunku redukcji kosztów szkoleń raczej niż rozwojowi budżetu na szkolenia pracowników. Jak w takim razie poradzić sobie z problemem konieczności szkolenia swoich kadr i redukcji środków na szkolenia przy utrzymaniu takiej samej lub wyższej jakości szkoleń?

Dla kogo „e-learning”?

Nabywcami szkoleń językowych na rynku szkoleń korporacyjnych są przede wszystkim duże organizacje z kapitałem zagranicznym. Wiele firm inwestujących w Polsce, co raz częściej decyduje się na lokowanie swoich siedzib głównych poza obszarami wielkich miast. Takie rozwiązanie podyktowane jest możliwością ograniczenia kosztów, jak niższe ceny zakupu gruntów, niższe podatki, tańsza siła robocza, czy korzyści płynące ze stref uprzywilejowanych. Główne zagrożenia natomiast to ograniczony dostęp do wykształconych kadr i możliwości ich rozwoju. Szkolenia z uwzględnieniem metody „e-learning” mogą okazać się jedynym rozwiązaniem problemu rozwoju kadr w opisanej sytuacji.
W przypadku firm ulokowanych w dużych miastach metoda może okazać się równi skuteczna biorąc pod uwagę zalety płynące z jej zastosowania.

Zalety metody „e-learning” w szkoleniach językowych.

Badania dowiodły, że szkolenia prowadzone metodą „e-learning” posiadają taką samą, jeśli nie wyższą skuteczność w porównaniu ze szkoleniami prowadzonymi metodą „tradycyjną”.
Podstawowe zalety metody to fakt, iż stanowi ona bazę wiedzy dla uczestników szkolenia. Posiadają oni szybki dostęp do informacji bez względu na porę dnia. Wysokiej jakości kontent szkoleń pozwala na interaktywny udział uczestnika w szkoleniu, poprzez nagrywanie własnego głosu, powtarzanie ćwiczeń, zabawę z językiem, przesłuchiwanie prawidłowej wymowy słów bez ograniczeń itd. Zawarte w programie szkoleniowym multimedia usprawniają proces uczenia się sprawiając, że nauka jest zabawą z językiem raczej niż wkuwaniem słówek i gramatyki.
Podaż bardzo dobrych lektorów na rynku szkoleń jest ograniczona, dzięki nowej metodzie szkoleniowej mamy możliwość otrzymania tej samej jakości szkolenia za każdym razem. Nie jesteśmy narażeni na ryzyko przydzielenia nam niewłaściwego trenera, a przynajmniej jest ono zminimalizowane. „E-learning” daje możliwość dostosowania programu szkolenia do wymagań konkretnej firmy i jej pracowników, tak pod względem czasowym jak i merytorycznym. Pracownicy mogą uczyć się w dowolnie wybranym przez siebie tempie i czasie. Znika problem nieobecności na zajęciach i nie przygotowania.
Najważniejsze zalety metody patrząc ze strony Działu Szkoleń firm, to przede wszystkim: skalowalność szkoleń „e-learning”. Zwiększenie liczby uczestników nie wpływa znacząco na cenę szkolenia, gwarancja dotarcia z niezmienną treścią kursu do szerokiego grona uczestników w tym samym czasie, możliwość monitorowania postępów w nauce pracowników biorących udział w szkoleniu. Specjalne stworzone do kontroli programy administrujące pozwalają rejestrować ilość godzin, które uczestnik spędził na kursie, wyniki testów, pracę na kursie itd. Umożliwiają ustalanie indywidualnych ścieżek nauki ze wskazaniem na jedne moduły i zablokowanie innych. Istnieje, więc możliwość pełnej weryfikacji kompetencji uczniów poprzez wykorzystanie mechanizmów kontroli wiedzy w postaci testów i raportów.

Wady metody „e-learning” w szkoleniach językowych.

Wady metody to przede wszystkim ograniczenia w kontakcie osobistym z trenerem i innymi uczestnikami szkolenia, stąd propozycja łączenia metody z metodą tradycyjną. Problem braku kontaktu rozwiązany jest w następujące sposoby: tablica ogłoszeń (lektor-uczestnik), chat ( uczestnicy szkolenia i lektor), grupy dyskusyjne. Podstawowym problemem jest na pewno konieczność samodyscypliny, samodzielnej pracy, systematyczności, motywacji do pracy uczestników kursu. Konieczne jest stworzenie atmosfery uczenia się w firmie i przekonanie uczestników szkoleń do korzyści płynących ze zdobywanej w ten sposób wiedzy.

Metoda „blended learning”.

W szkoleniach językowych w odróżnieniu od szkoleń umiejętności biznesowych ważnym elementem jest również element „tradycyjny” w formie konwersacji lub konsultacji. W przypadku firm zlokalizowanych w dużych miastach połączenie obu metod nie sprawia trudności. Firmy mające swoje siedziby z dala od dużych ośrodków miejskich mogą przyjąć inne rozwiązanie problemu, a mianowicie zastosowanie elementu „tradycyjnego” w postaci warsztatów weekendowych odbywających się na przykład raz lub dwa razy w miesiącu.
Charakterystyka szkolenia: szkolenie typu ‘ blended learning jest szkoleniem łączącym w sobie dwa elementy:
- element ‘e-learning’
- element szkoleń tradycyjnych z bezpośrednio z lektorem.

Element “e-learning” bazuje na programach wybranej przez dany ośrodek szkoleniowy firmy lub opracowanym własnym kontencie. Należy przy tym zaznaczyć, że przygotowanie profesjonalnych programów e-learningowych jest bardzo kosztowne. Wysokiej jakości program szkoleniowy mający na celu kształcenie uczestników szkolenia i motywowanie ich do nauki musi być zbudowany przy użyciu wysokiej jakości mechanizmów pozwalających na maksymalne wykorzystanie elementu interakcji i multimediów. Właściwie nie jest możliwe, by firma szkoleniowa była w stanie opracować kontent szkolenia odpowiadający jakością szkoleniom przygotowywanym przez międzynarodowe wydawnictwa. Umiejętny wybór dostawcy programów szkoleniowych ( nie jest ich wielu) przez ośrodek szkoleniowy jest na pewno lepszym rozwiązaniem dla uczestników szkoleń niż uczestnictwo w programach tworzonych przez ośrodek.
Element szkoleń tradycyjnych ma charakter konwersacji i konsultacji z lektorem prowadzącym na zasadzie spotkań lub warsztatów bezpośrednich lektora z uczestnikami szkolenia.

Autor: Agnieszka Schramm-Newth, źródło: strategie.info.pl
  1. drukuj
« strona główna | archiwum » « poprzedni | następny »